Privatlivspolitik

Hvad ved vi om dig, og hvad bruger vi det til?

Biblioteket har behov for en række informationer fra dig som låner. Kort sagt er de nødvendige for at holde styr på de materialer, du låner, for at du kan bruge vores hjemmeside og udlånsautomater, samt for at vi kan kontakte dig i forbindelse med reserveringer eller aflevering af dine lån.

Det er bibliotekets administrative system, Cicero, der opbevarer oplysningerne. Når du anvender hjemmesiden, kan du via login få adgang til at se og ændre en del af dine personlige informationer i Cicero.

Fysisk opbevares informationerne på sikrede datacentre i Danmark, og adgangen hertil fra Cicero, hjemmeside og udlånsautomater foregår via krypterede linjer.

Nedenfor er et par eksempler på lånerbilledet i Cicero, og en nærmere forklaring på de enkelte felter.

  • Lånernummer - tilfældigt genereret nummer, Cicero benytter til at identificere dig.
  • CPR-nummer – henter din adresse fra CPR-registret og opdaterer automatisk, hvis du flytter. Skal bruges til at låne materialer.
  • Navn - dit navn, som det står på dit sundhedskort.
  • Fødselsdato - bruges i forbindelse med udregning af gebyrstørrelser samt til at sikre, at du er gammel nok til at låne bestemte materialer.
  • Telefon - her kan angives flere telefoner, både fastnet, mobil og mobil (notif). Det sidste bruges til at sende SMS om reserveringer og afleveringsfrist. Mobil (notif) kan ændres via hjemmeside.
  • E-mail og E-mail (notif) - E-mail (notif) bruges til at sende mail om reserveringer og afleveringsfrist. E-mail (notif) kan ændres via hjemmeside.
  • Tilhørsfilial - er det sted, du vil hente reserverede materialer. Den kan ændres via hjemmeside.
  • Kommunenr. - er din bopælskommune og anvendes til statistik og angiver, om du har ret til at bruge vores netmedier.
  • Udlån - dine aktuelle udlån. Din udlånshistorik slettes en måned efter aflevering eller betaling af mellemværende.
  • Reserveringer - oversigt over dine reserveringer. Slettes når et reserveret materiale er udlånt til dig, eller selve reserveringen er slettet.
  • Mellemværende - viser, hvis du mangler at betale gebyrer eller erstatninger. Gebyrinformationerne slettes en måned efter mellemværendet er afviklet. Erstatningsinformationerne slettes et år efter mellemværende er afviklet. Grunden til den lange tid er, at man har mulighed for at få pengene tilbage hvis man afleverer materialet inden for et år.

Facebook og Instagram

Vi indsamler data til statistikbrug, når man kommer fra Facebook eller Instagram og ind på vores hjemmeside, eller når man interagerer med os via Facebook eller Instagram, herunder besøger vores hovedside eller en af vores undersider. Disse data bliver opbevaret i en måned og benyttes til at se, om vi rammer vores tiltænkte målgruppe for et givent opslag. Data bliver slettet, når opbevaringsperioden er slut.
 

Nyhedsbreve

Vi benytter MailChimp til vores nyhedsbreve. Her opbevare vi e-mail adresser, så vi kan udsende nyhedsbrevene. Alle som er tilmeldt et nyhedsbrev har sagt ja til, at vi må opbevare deres e-mail adresse til brug for nyhedsbrevene.

Whereby

På Ballerup Bibliotekerne benytter vi os af onlinetjenesten Whereby.com til videosamtaler. Det foregår via en krypteret forbindelse på en europæisk server, det vil sige at det er trygt og sikkert. Whereby overholder GPDR-kravene.

Chat

På Ballerup Bibliotekerne har du mulighed for at chatte med os. Vi benytter os af LiveChat, hvor du kan stille spørgsmål til os i vores åbningstid. Det foregår via en krypteret forbindelse på en europæisk server, så det er trygt og sikkert. Alt data bliver regelmæssigt slettet efter 30 dage.