Dit digitale liv

Hvem taler du egentlig med?

Ny kampagne om digital svindel

Af Jakob Bach Jeppesen Nyborg

Det spørgsmål stiller Styrelsen for Samfundssikkerhed i en ny kampagne. 


Digital svindel er et stigende problem, og samtidigt bliver svindlernes metoder mere og mere organiserede og avancerede. Derfor har Styrelsen for Samfundssikkerhed skudt den nationale cybersikkerhedsmåned i oktober i gang med en ny, landsdækkende kampagne med fokus på vigtigheden af, at man dobbelttjekker afsenderen.


Kampagnen lægger vægt på, at svindel sjældent føles som svindel, når det sker, og kampagnen puster derfor liv i de råd, vi anbefaler borgerne: tag den med ro og lad ikke svindlerne presse dig til at handle forhastet, afbryd opkaldet, spørg venner og familie hvis du er i tvivl og dobbelttjek afsender ved at ringe til hovednummeret. Især hvis afsenderen siger, at de er fra politiet, banken eller en myndighed.

Kampagnens fire film fokuserer på tre gode råd:

  • Tag den med ro – lad ikke svindlerne presse dig til at handle forhastet
  • Spørg venner eller familie, hvis du er i tvivl
  • Afbryd opkaldet og ring op på hovednummeret for at dobbelttjekke afsenderne