Min konto

Læs om din konto og din lånerstatus

Adresseændring

Icon Description

Når du skifter adresse, er det ikke nødvendigt at meddele det til biblioteket.
Når du har meldt flytning på borger.dk, modtager Ballerup Bibliotekerne automatisk de opdaterede oplysninger fra folkeregisteret.
I forbindelse med adresseændring kan du, når du låner på bibliotekerne, benytte dit gamle sundhedskort, indtil du modtager det nye.

Få notifikationer fra biblioteket

Icon Description

Du kan modtage beskeder og notifikationer fra biblioteket via mail, SMS og i vores app.

Du kan få flg. meddelelser elektronisk:

  • Reserveringsmeddelelse
  • Påmindelser 3 dage før lånetiden udløber
  • 1. hjemkaldelse 3 dage efter lånetidens udløb
  • 2. hjemkaldelse 21 dage efter lånetidens udløb

Hvordan registrerer jeg e-mail og mobilnummer?

Hvis du allerede er låner med en pinkode, kan du logge på hjemmesiden og registrere dine oplysninger. På "Brugerprofil"  under "Min konto" kan du registrere din email-adresse og/eller mobilnummer. Du kan til enhver tid ændre både e-mail adresse og mobilnummer. Husk at klikke på Gem, når du har rettet i dine kontaktoplysninger. Det er vigtigt, at du holder din lånerside opdateret, så der altid står de aktuelle  oplysninger.

 

Hvorfor har jeg ikke modtaget en påmindelse?

Oftest skyldes det, at din mobil har været slukket i længere tid, f.eks. under ferie, eller at din mail-indbakke er fyldt.
Påmindelser pr. mail eller SMS er en ekstra service, som skal hjælpe dig til at huske at aflevere. Det er stadigvæk dit eget ansvar at aflevere til tiden, selvom påmindelserne evt. ikke når frem.

 

Hvordan framelder jeg mig igen?

Hvis du ikke ønsker at modtage elektroniske meddelelser længere, skal du slette både din e-mail og mobilnummer.

 

Få notifikationer i appen

Når du har installeret appen, bliver du spurgt, om du vil modtage beskeder. Du kan altid slå det fra igen i appen, ved at klikke på det lille tandhjul i sidemenuen.

Forny dine lån

Icon Description

Du kan forny dine lån via hjemmesiden eller app'en eller ved selvbetjeningsmaskiner på biblioteket.

Lån kan tidligst fornyes 7 dage før afleveringsfrist.

Lånet kan kun fornys, hvis materialet ikke er bestilt af andre lånere.

Et lån kan fornyes maksimalt 3 gange den normale lånetid for det pågældende materiale.

Ved telefonfornyelser og fornyelser via hjemmesiden eller appen udstedes der ikke kvittering, og bibliotekssystemets registrering er gældende.  Du kan se din status på hjemmesiden og i app'en.

Fornyelse kan ske i alle bibliotekerne – ikke kun der hvor materialet er lånt.

Hvis du fornyer for sent vil du blive pålagt et gebyr.

Et fjernlån er et materiale, som skaffes hjem fra et bibliotek uden for Ballerup Bibliotekerne. Fjernlån fornyes efter aftale med långivende bibliotek. Fornyelse af fjernlån kan ske i den udstrækning, oprindelsesbiblioteket tillader det, dog maksimalt i 2 ekstra låneperioder, og kun såfremt fornyelse foretages rettidigt. Hvis fornyelse af fjernlånet afvises af långivende bibliotek skal materialet afleveres. Det er dit ansvar at sikre at fornyelsen er gået igennem.

Ny pinkode

Icon Description

Her kan du finde vejledning til at ændre din pinkode, hvis du har glemt den eller ønsker at lave en ny.
Sådan gør du, hvis du vil ændre din pinkode:
- Log ind med MitID på hjemmesiden
- Gå til "Min konto"
- Lav ny pinkode under "Brugerprofil"
- Gem den valgte pinkode

Ændring af brugerprofil

Icon Description

Du kan ændre i dine kontaktoplysninger, sætte dine reserveringer på pause, ændre afhentningssted etc. når du er logget ind på hjemmesiden.
Når du er logget ind på hjemmesiden, kan du selv ændre følgende:

  • Vælge afhentningssted
  • Sætte reserveringer på pause
  • Ændre eller tilføje mail
  • Ændre eller tilføje nummer på mobil
  • Ændre pinkode

Vær især opmærksom på at skrive mail og mobil korrekt. Hvis vi ikke har de korrekte oplysninger, vil du ikke modtage notifikationer om afleveringer eller reserveringer.
Hvis du ikke ønsker at oplyse mobil eller mail, får du ikke besked fra Biblioteket, med mindre du henter vores app. Du vil ikke få besked om, at dine lån er ved at udløbe.
 

Sæt dine reserveringer på pause

Icon Description

Undgå at miste din plads i køen til de efterspurgte bøger ved at sætte dine reserveringer på pause hvis du f.eks. skal på ferie.
Hvis du sætter dine reserveringer på pause, mens du f.eks. holder ferie, bliver de ikke aktiveret, i den periode du er fraværende.

TIP: Vær opmærksom på, at hvis dine reserveringer allerede er undervejs, inden din pause begynder, vil den ikke kunne stoppes i at nå frem. For at undgå det, skal du udfylde perioden 10 dage før dit fravær begynder.

Begynder din ferie f.eks. den 12. juli, skal din fraværsperiode udfyldes til at starte den 2. juli.

Det vil sige, hvis du står som nummer 1 på listen over reserveringer til et materiale, bliver du stående der, indtil du er vel hjemme igen.

Først dér, bliver bogen taget fra til afhentning til dig. Du bibeholder din plads i reserveringskøen og rykker ikke længere ned.

Sådan gør du:

Du kan selv sætte reserveringerne på pause via hjemmesiden.

  • Log ind på hjemmesiden med dit cpr.nummer/lånernummer og din pinkode
  • Klik på "Min konto"
  • Klik  på "Redigér brugerprofil"
  • Udfyld start- og slutdato for din pause
  • Klik "Gem"