Takster: Gebyrer og erstatninger
Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Ballerup Bibliotekerne er gebyrfrit i en 1-årig forsøgsordning gældende fra 1/8-2024.
Hvis du er blevet pålagt gebyr før den 1/8-2024, skal det stadig betales via Ballerup Kommune betalingsportal.
Der vil ikke blive påkrævet gebyrer efter den 1/8-2024.
Husk dog stadig at forny eller aflevere de lånte materialer, så andre kan få glæde af dem.
Hvis et materiale ikke bliver afleveret inden for 35 dage efter afleveringsfristen, bliver det betragtet som bortkommet, og der bliver opkrævet en erstatning for materialet.
Takster
Hvis du har afleveret eller fornyet for sent før d. 1/8-2024, skal du betale gebyr efter gældende takst. Hvis materialet er bortkommet eller ødelagt, skal du betale erstatning efter gældende takster. Gebyrerne er fastsat af Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune.
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden.
Du kan se dine lån under Lån på din profil på bibliotekets hjemmeside, hvor du også har mulighed for at forny.
Du kan også kontrollere din lånerstatus på udlånsautomaterne på biblioteket.
Gebyr påløber fra dagen efter den dato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus.
Gebyrtakster:
Børn under 16 år
1 - 7 dage: kr. 10,-
8 - 30 dage kr. 50,-
Efter 30 dage kr. 100,-
Voksne fra 16 år
1 - 7 dage: kr. 20,-
8 - 30 dage kr. 120,-
Efter 30 dage kr. 230,-
Hvis du ikke har afleveret efter 35 dage skal du betale en erstatning for materialet. Afleverer du materialet i god stand senest 180 dage efter rettidig afleveringsdato, kan du få erstatningsbeløbet tilbage.
Ved overskridelse af afleveringsdatoen gælder:
- Hvis man låner flere materialer samtidig og afleverer/fornyer materialerne samlet, vil man få ét gebyr.
- Hvis man låner flere materialer samtidig, men afleverer/fornyer materialerne af flere omgange, vil man få ét gebyr pr. aflevering.
Du vil blive udelukket fra at låne og reservere materialer, hvis du skylder 300 kr. eller mere.
Erstatninger
Hvis du ødelægger, mister eller ikke afleverer bibliotekets materialer, skal du erstatte dem. Du har som den sidst registrerede låner erstatningspligten, hvis du ikke har gjort opmærksom på en eventuel skade, før du lånte materialet.
Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale 35 dage efter afleveringsfristen, betragter vi det som bortkommet og du vil få sendt en erstatning i din digitale post.
Bortkommet eller beskadiget materiale, skal erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms. Udover erstatningsbeløbet skal du betale for udgifter til fx indbinding og licensrettigheder. For DVD, video og multimedier som cd-rom og konsolspil bliver din udgift typisk flere gange den pris, varen fås til i almindelig detailhandel. Det skyldes, at bibliotekets pris indeholder betaling til rettighedshaverne for at få tilladelse til udlån.
Advis og hjemkaldelse på sms, e-mail eller App
Hvis du har oplyst din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, vil du få tilsendt en advis 3 dage før afleveringsfristen. Du kan indsætte dit mobilnummer og/eller din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind. Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”.
Hjemkaldelse
Biblioteket udsender en hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden. Vi sender en hjemkaldelse 3 dage efter, at lånetiden er udløbet og igen 14 dage efter. Du skal altid betale erstatning, hvis du ikke har afleveret 35 dage efter afleveringsfristen, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.
Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne
På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Husk at aflevere dine materialer til tiden, så andre kan få glæde af dem.
Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på hjemmesiden og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt din regning.
På Min Betalingsoversigt kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket.
Det er vigtigt få betalt
Efter oprettelse af gebyr/erstatning, vil du den første hverdag efter oprettelsen modtage en faktura i din E-boks med betalingsfrist fra Ballerup Kommune.
Overholder du ikke betalingsfristen, der står i brevet, sender Opkrævningen rykkerskrivelser.
En rykkerskrivelse fra Opkrævning koster 100 kr.
Har du modtaget en rykkerskrivelse fra Opkrævningen, skal rykkeromkostningerne betales, også selvom du har betalt/betaler gebyret/erstatningen til biblioteket.
Har du spørgsmål til din regning kan du kontakte Opkrævningen tlf. 4477 2860 i deres telefontid mandag til fredag kl. 9.00 - 12.00.