Vi lærte at danse med coronaen

11.03.21
- Biblioteket der aldrig lukkede ned

Pressemøder i Statsministeriet er normalt mest en sag for journalister. Men onsdag den 11. marts for et år siden kiggede de fleste danskere med på det historiske pressemøde, hvor Danmark blev lukket ned.
Allerede næste formiddag var biblioteket fuldt af mennesker, der skulle have en ordentlig stak bøger med hjem, inden dørene smækkede i for en lang periode.
Siden har vi jongleret med restriktioner, genåbninger og ny nedlukning, og vi har skullet genopfinde biblioteket for at kunne blive ved med at tilbyde oplysning, uddannelse og kultur til byens borgere.

Digitale tilbud og to-go

Også i en coronatid skal gymnasieelever aflevere opgaver og har brug for bibliotekar-hjælp, så vi fik lynhurtigt etableret en task-force med studiehjælp – online selvfølgelig. Og inden Søren Brostrøm kunne nå at sige ”den grønne flade kurve” to gange, fik vi daglig ”åbningstid” med fast bibliotekarhjælp på en af de nye digitale platforme, som både I og vi skulle lære at bruge. 
Og så var der hele det digitale tilbud, som kunne bruges hjemmefra – E-reolen, Filmstriben, digitale magasiner og tidsskrifter, aviser mv., som skulle ud over rampen og finde nye brugere.

I løbet af sidste forår og nu igen siden begyndelsen af januar har vi langet bøger over disken, som var det varme pølser fra en bod. Og I har stået i lange, tålmodige køer for at hente læseoplevelser med hjem.
Bøger To-Go kan bestilles på nettet og afhentes gennem et vindue mod Banegårdspladsen i Ballerup. Eller man kan springe ud i en Ønskepose med særligt udvalgte bøger, som vi sammensætter ud fra jeres læselyster.

Ny teknologi og bedre brugeroplevelser

Når publikum ikke må komme på biblioteket til foredrag, så må biblioteket komme hjem i stuerne. Derfor bliver flere og flere af bibliotekets arrangementer streamet, så man kan se med hjemmefra på bl.a. Facebook, Instagram, Zoom eller Whereby. 

Live chat

Sidste skud på stammen indtil videre er en chatfunktion, hvor brugerne kan spørge og få hurtig hjælp til at reservere, søge eller noget andet på bibliotekets hjemmeside.
- Vi arbejder hele tiden på at give vores brugere den bedst mulige betjening. Vi er til stede på flere forskellige platforme, fordi folk er forskellige og har forskellige præferencer, forklarer vores digitale leder Michael Anker.
- Vi har allerede gode erfaringer med at bruge video, telefon og email som supplement til det fysiske møde. Nu har vi taget en chat i brug for at kunne være lige præcis der, hvor brugeren er. Hvis en bruger går lidt i stå på vores hjemmeside, kan vi prøve at hjælpe videre med fx søgning eller bestilling, slutter Michael Anker.  

Så, det korte af det lange – selvom dørene er lukkede, så er biblioteket fuldt af liv og har masser af tilbud til jer med fuld online åbningstid og med både børne- og voksen bibliotekarvagt. 

Vi håber så meget på snart at få lov at åbne dørene igen, og vi glæder os max til at se jer!

Men indtil da: brug nogle af de mange tilbud, vi kan give og dans lidt med os – selv i en coronatid.