Vores bedste læseoplevelser i 2022

Læs her om personalets favoritter

Året går på hæld, og vi har spurgt i frokostuen, hvilke læseoplevelser, der var de bedste, i 2022. Læs med her: 

Susan, litteraturformidler:
 ”Enkernes Land” af Jeanette Varberg 
Hvordan hænger et formodet, rituelt selvmord i Nordjylland og et brutalt mord på en højesteretsdommer i USA mon sammen? FBI er sikre på, at der er en sammenhæng, og de sætter Peter Iversen, vicepolitiinspektør og amuletekspert Nanna Rasmussen til at løse gåden. En gåde, der har spor tilbage til en ødelæggende storm i slutningen af 1800-tallet ved Vesterhavet, og som sender de to omkring Kairo, Vatikanet og sumpene i New Orleans. 
Varbergs fantastiske historiske viden skaber et godt fundament for fortællingen. En fortælling om ritualer, overtro, indre mission, amuletter og kvindeundertrykkelse, en fortælling med mange detaljer, mange karakterer og en hæsblæsende jagt på sandheden, som overgår ens vildeste fantasi. 

Jakob, faglig formidler:
”Unge Mungo” af Douglas Stuart
Min største læseoplevelsen i år er også den længste. Den selvstændige fortsættelse til Douglas Stuarts "Shuggie Bain" hedder "Unge Mungo", og vi har endnu engang at gøre med en murstenstung skæbnefortælling. Karaktererne er nye, mens rammen stadig kredser sig om det at vokse op i Glasgows barske miljø med en alkoholiseret, fraværende mor og en voldsparat storebror. Samtidig oplever han en spirende kærlighed til drengen James. En stor, men ubehagelig, læseoplevelse.

Hanne, børnebibliotekar:
”Kvinden, der samlede verden” af Eva Tind
En super velskrevet historie om en forsker, der burde have fået meget mere anerkendelse i sin samtid. Et både nøgternt og sanseligt portræt – lige som jeg kan lide det :)

Helle, redaktør:
”Adam i Paradis” af Rakel Haslund-Gjerrild
"Adam i Paradis" er for mig årets bedste læseoplevelse. Rakel Haslund-Gjerrild skriver forrygende om kunstmaleren Kristian Zahrtmann og hans komplicerede forhold til modellen bag værket ”Adam i Paradis”. 
Forfatteren beruser nærmest læseren med et sprog, der er så sanseligt, saftspændt og farvedryppende, at det får både malerierne og Københavnerliv omkring 1900 til at springe levende frem på nethinden.

Cecilie, litteraturformidler: 
”Ar” af Audur Ava Olafsdottír
Den bedste bog, jeg læste i år, var også den første bog, jeg læste i år; nemlig den prisvindende ”Ar” af Audur Ava Olafsdottir. Bogen om den selvmordstruede Jonas er mesterligt skrevet og handler om det hele, simpelthen. Krig og kærlighed. Forældre og børn. Liv og død. Det er fremragende, det er smukt, og det er livsbekræftende. 

Sarah, børnebibliotekar:
”Vølvens Vej – Snehild” af Anne-Marie Vedsø-Olesen
Hvis man har gjort sig meget i genren og indenfor emnet, føles "Vølvens Vej" som et trygt litterært kram. Den har klassisk fantasyopbygning, en stærk heltinde og genkendelige væsner fra nordisk mytologi. En rigtig spændende fortælling, der gør, at man vil have mere. Heldigvis er to'eren kommet ud i år. 

”Kvinden der samlede verden” af Eva Tind
Der skinnes nyt lys på videnskabskvinden Marie Hammer, når forfatteren sætter sig i hendes sted og forestiller sig, hvad hun har tænkt og følt igennem sit liv, der var præget af forskning indenfor zoologien, hæsblæsende ekspeditioner og de forventninger, der var til hende i familielivet. Man bliver revet med af den indre vekselvirkning mellem passion og snævre kønsroller.

”Enden på Tragedie” af Svend Åge Madsen
Hvor ofte støder man på en bog, der kan læses på flere måder? I "Enden på Tragedie" kan vi både følge vores hovedperson ind i andre menneskers bevidsthed under påvirkning af et banebrydende fremtidsstof og i hans eget hoved, når han prøver at hitte ud af spørgsmålene, der opstår, når man befolker andre mennesker. En utraditionel læseoplevelse, der beskæftiger sig med nogle af livets store spørgsmål. 

Materialer