Til skolerne i Ballerup

Ballerup Bibliotekerne tilbyder for 5. år i træk konceptet ”LAB” (Laboratoriet for innovation og kreativitet), hvor elever løser udfordringer stillet af virksomheder.

LAB er en nem, sjov og meningsfuld måde at understøtte: 

  • "Åben skole", praktiske og anvendelsesorienterede undervisning
  •  elevernes kreative, innovative og entreprenante evner
  •  elevernes evne til at arbejder procesorienteret, til at organisere, kommunikere og samarbejde
  • give eleverne viden om erhvervslivet og inspiration til senere uddannelsesvalg.

LAB understøttes de 4 dimensioner i Læringsmålene:

Praktisk

Forløbene i 2019 er fuldt booket, så hvis I ikke allerede er tilmeldt, kan I først deltage i LAB fra januar 2020!

I skoleåret 2018-19 er det kun 5. klasser i Ballerup kommune, der kan deltage i LAB i ugerne 3-24 i 2019 (6. årgang kan ikke længere deltage, da de deltager i projekt Edison i efteråret 2018).

Der afholdes lærerkursus torsdag d. 10 januar 2019 kl 12-15 på Ballerup bibliotek, Banegårdspladsen 1, Laboratoriet.

De 4 virksomheder, der deltager i foråret 2019 er:

1) NETS

Udfordring; "I et digitalt, kontaktløs samfund hvordan kan børn så få lommepenge? og hvordan betaler en familie i forlystelsesparken?" 
Se uddybning: 

PDF icon lab_nets_smart_payments_udfordring.pdf

2) Ballerup Kommunes arkitekt Annegitte Hjort+ Ballerup Bibliotek (Banegårdspladsen)

Udfordring "Find den bedste måde at fortælle om bibliotekets tilbud på væggen i oplevelseskorridoren"

3) Vandspejlet /Novafos

Udfordring; "Find på en sang, et spil, en film el.lign., der på en sjov og underholdende måde lærer folk kun at putte tis, lort og papir i toilettet."

a)   1/3 af jer har forældre som målgruppe

b)   1/3 af jeg har 4-8 årige som målgruppe

c)   1/3 af jeg har 10-14 årige som målgruppe

4) DBC

Udfordring: "Opfind en Læsekompas-hjemmeside for 5. klasser, som giver lyst til at læse."

LAB kan også ses på  Skolen i Virkeligheden (under kategorierne "Erhverv", "uddannelse" og "Kreativitet").  

 

Arbejdsredskaber til deltagende lærere;


 

Øvelser:

LAB Billedkort (pdf)
LAB Netværksafklaring. Fase 2. Ark 1 (pdf)
LAB Netværksafklaring. Fase 2. Ark 1a (pdf)
LAB Værdikompas. Fase 3 (pdf)
 

Kontakt

Mette Sahl Larsen

 Mette Sahl Larsen
 Telefon 41 75 00 70
 E-mail ms3@balk.dk

 

 

Tidligere udfordringer fra virksomheder, der er blevet stillet i LAB (til inspiration)

TECH OG MAKERSPACE

GoAppified: Tracking med beacons gennem brugerrejser

NATURVIDENSKAB

LAB Vandspejlet
PDF icon Novafos og Vandspejlet : Bevidsthed om hvad vi putter i toilettet (målgrupper børn, tweens og forældre)

LAB Vandspejlet
Vandspejlet : Hvordan forsinkes regnvand i kloakkerne?

FOREBYGGELSE

Oticon i Laboratoriet
Oticon: Forebyggelse af høretab

LAB Tryg
Tryg: Forebyggelse af brand i teenageværelset

LAB Tryg
Tryg: Bevidsthed om brug af cykelhjelm og forebyggelse af cykeltyveri

KOMMUNIKATION, KULTUR OG DESIGN


GN ReSound : Design af høreapparater


PDF icon UNICEF : Skolegang i 3. verdendslande (tryghed, geografiske afstande, katastrofer og toiletter)

PDF icon Conopor: Branding og PR gennem sociale medier (SoMe)
målgruppe: forældre

LAB Arbejdernes Landsbank
Arbejdernes Landsbank: Viden til børn og unges om privatøkonomi,  ideer til digitale løsninger, PR og indretning af lokal filial


PDF icon 
Ny Banegårdsplads i Ballerup: Arkitektur og pop up events


PDF icon 
DBC/BIBLO: udvikling af site for børn/tweens 

LAB Hjemmeplejen
Hjemmeplejen
: Personalet op på cyklerne og transport af medicin

Omtale i medierne

GoAppified

  Ballerup Bladet. 8.11.2016

DBC/BIBLO


DBC nyt 
Ballerup Bladet

VANDSPEJLET

UNICEF


PDF icon
elever_kom_med_nye_ideer_til_unicef_artikel_.pdfelever_kom_med_nye_ideer_til_unicef_artikel_.pdf

Ballerup Banegårdsplads

OTICON

Ballerup Bladet om Laboratoriet

Flere fotos fra Eleverne imponerede de professionelle

Ballerup Bladet om Laboratoriet

Video fra samarbejdet med Oticon

Hjemmeplejen

Ballerup Bladet om Laboratoriet